سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنعت مدرن

شیلنگ ویبراتور دریلی (بتن) - شیلنگ ویبره دریلی (بتن) - مزایا و ق

    نظر

تکمیل صحیح عملیات ویبره زنی از مشخصه ‌های نهایی در کیفیت بتن می باشد. لذا تمام مهندسین کاربلد و آنهایی که در عرصه ساخت ‌و ساز جدی هستند، همواره برای آنکه بتوانند سطح کیفی مطلوبی در انتهای کار بتن ریزی داشته باشند، ویبره زنی بتن را جدی می‌ گیرند. لذا می ‌دانند که هر حجم کاری نیاز به گونه‌ های خاصی از دستگاه ‌های ویبراتور دارند. مانند ویبره دریلی که یک ابزار کوچک اما بسیار مناسب و کارآمد در فضا های کوچک و محدود بتن ریزی شده می باشد.

امروز شیلنگ ویبره دریلی بتن تبدیل به یکی از ابزارهای اصلی جهت بتن ریزی در مقیاس های کوچک، متوسط و به خصوص پروژه های ساختمانسازی تبدیل شده است. این دسته از شیلنگ ویبراتورها همانند دریل عمل می کند، بدین صورت که با اتصال دوشاخه به پریز و با فشردن کلید تعبیه شده بر روی دستگاه، ویبره دریلی به حرکت افتاده و نیرو ارتعاشی را به سر شیلنگ منتقل می سازد.

 

 

 
بررسی ویبره دریلی پوسته آلومینیومی
 

ویبره دریلی یک دستگاه با قابلیت حمل و نقل است. از این ‌رو قاعدتاً از ویبره دریلی با عنوان گونه سیار در جمع انواع ویبراتور ها یاد می شود.

شکل و حالتی شبیه به دریل های آشنایی که دیده ‌ایم دارند و اتصال از طریق کابل ‌های برق کار می ‌کنند.

این مدل از ویبراتور ها که عموماً با عنوان ویبره دریل بتن در سطح کارگاه ‌های ساختمانی شناخته شده هستند، با هدف خلق ماشین موتوری که قابلیت حمل‌ و نقل آسان داشته باشد، ابداع شده ‌اند.

هدف نهایی از طراحی تا ساخت و در نهایت بهره‌ برداری از ویبراتور دریلی بتن آن است که بتوان در فضا های بسیار محدود ساختمانی و یا محل ‌ها با قابلیت دسترسی بسیار سخت مورد استفاده قرار گیرند.

در این بین می‌ خواهیم از محصولی صحبت کنیم که می ‌تواند نمونه بسیار کارآمدی در جمع انواع ویبره دریلی باشد.


 
تعریف کلی از ویبره دریلی بدنه آلومینیومی
 

در کار با انواع دستگاه های ویبره دریلی، نکات قابل اهمیت در نحوه طراحی دستگاه در کنار تامین قدرت آن می باشد. اینکه دستگاه مذکور بتواند حداکثر قدرت ممکن را در کنار وزنی محدود و تقریباً کم تامین نماید.
 

در طراحی ویبره دریلی وزن در تقابل با قدرت دستگاه قرار دارد. لذا قرار دادن قدرتی معادل با 1250 وات در چنین وزنی مشخصه قابل توجهی خواهد بود. یک دلیل ساده برای تامین این مشخصه استفاده از بدنه آلومینیومی است.

چرا که آلومینیوم، فلزی سبک و در عین حال بسیار مقاوم است. از سوی دیگر بدنه آلومینیومی در طراحی ویبره دریلی تحمل نصب موتور های قدرتمند را دارد. زیرا می تواند آن استحکام لازم را برای دستگاه مذکور تأمین نماید.
 

ویبره دریلی بتن پوسته آلمینیومی که مورد توجه ما قرار گرفته است، برای شیلنگ ویبراتور با سایز 1.5 اینچ طراحی شده است. البته ویبره دریلی مذکور این قطر از شیلنگ ویبراتور را همراه با مدل‌ های یک، دو و یا سه متری تامین خواهد کرد.
 
مشخصات فنی از ویبره دریلی بدنه آلومینیومی
 

همان ‌طورکه قید کردیم در طرح ساخت ویبره دریلی بدنه آلومینیومی از یک موتور قدرتمند استفاده شده است. که در دریل مذکور توانسته تا با کاهش وزن، این دستگاه را به یک ماشین ایده ‌آل در فضا های ساخت‌ و ساز تبدیل کند.
 

ویبراتور برقی دریلی مذکور از نیروی برق 220 ولت شهری در کارکرد خود استفاده می ‌کند. موتور به ‌کار رفته در این ویبراتور برقی دریلی از انواع موتور AC در شرایط کارکرد همراه با برق 220 ولت AC و 50 هرتز می باشد. برقی که به راحتی در هر فضای کاری در دسترس قرار خواهد گرفت.
 

به‌ این‌ ترتیب ویبره دریلی مذکور به ‌راحتی از پس شیلنگ‌ ها تا قطر 1.5 اینچ همراه با طول های دو و حتی سه متر بر خواهد آمد.

اگر اهل فن باشید و در فضا های ساختمانی فعالیت مستمر کرده باشید، به خوبی می‌ دانید که انواع ویبره دریلی قادر به تامین قدرت لازم برای کارکرد شیلنگ ها به طول بیش از دو متر نیستند.

تنها مدل ‌های محدود از برند های مطرح همراه با طراحی‌ های خاص است که می ‌توانند شیلنگ‌ ها با طول های بیش از دو متر را پاسخگو باشند.
 

اما در سوی دیگر ماجرا ویبراتور دریلی بتن مذکور قابلیت ارتعاش 13000 ضربه در دقیقه را در مشخصه‌ های خود تامین خواهد کرد.

ارتعاش 13000 در دقیقه یک عدد قابل ‌توجه است و می‌ تواند معرف کارایی سطح بالای موتور دستگاه ویبره دریلی مذکور باشد. البته چنین ارتعاشی نباید از دامنه فرکانس بالایی برخوردار شود.

چرا که فرکانس بالا همراه با دامنه سنگین خاصیت استحکام بتن را متزلزل خواهد کرد. قاعدتاً انواع ویبره دریلی را به گونه ‌ای طراحی می ‌کنند که در آنها شاهد فرکانس‌ های بسیار بالا در مقابل دامنه کوتاه باشیم.
 
مزایای شیلنگ ویبراتور دریلی پوسته آلمینیومی:

1- قدرت بالا در عین وزن پایین

2- دارای ایمنی بالا جهت به صفر رساندن خطرات برق گرفتگی

3- مورد پسند مشتریان به دلیل طراحی مناسب و قابلیت حمل آسان

4- پوسته آلمینیومی موتور و قاب محافظ شیلنگ ویبراتور دریلی از ورود هرگونه بتن به داخل موتور ویبراتور جلوگیری به عمل می آورد.

5- مقاومت بالای بدنه که از خرابی آن در حین کارکرد جلوگیری به عمل می آورد.

6- نگه داشتن دستگیره شیلنگ ویبره باعث می گردد تا اپراتور در حین عملیات دچار خستگی نگردد.


کاربردهای شیلنگ ویبره دریلی:

از کاربردهای اصلی این دسته از شیلنگ ویبراتورها می توان به بتن ریزی ستون ها، دیوارها، راهروها، جداول، بلوک های بتنی، راه های باریک، دیوارهای پایه و پی سازی در مقیاس کوچک اشاره نمود.

نکته: در هنگام خرید شیلنگ ویبراتور دریلی با طول 3 متر به این نکته توجه شود که قدرت موتور شیلنگ ویبراتور 1200 وات باشد. شیلنگ ویبره با قدرت کمتر از 1200 وات توان ویبره کردن و از بین بردن آب های اضافی، خلل و فرج و حباب های موجود در بتن را دارا نمی باشند.


زمان صحیح ویبره کردن بتن:

مهمترین عامل در تعیین زمان مناسب ویبره نمودن بتن، میزان فرکانس شیلنگ ویبراتور دریلی است که از آن استفاده می کنیم. هرچه میزان فرکانس شیلنگ ویبراتور بیشتر باشد، زمان مورد نیاز برای ویبره کردن بتن کاهش می یابد.


چگونگی کارکرد شیلنگ ویبراتور دریلی

در طراحی تا ساخت انواع شیلنگ ویبراتور دریلی هدف نهایی ایجاد ارتعاش خواهد بود. این موضوع توسط تجهیزی با نام پوکر در بدنه ی انواع شیلنگ ویبراتور دریلی تامین خواهد شد. در واقع آن نیرویی که با کمک انواع تغذیه های مکانیکی و برقی و بادی تامین خواهد شد، شکلی دورانی داشته و این نیروی دورانی با استفاده از پوکر به یک حرکت قدرتمند ارتعاش تبدیل خواهد شد. پوکر در سر شیلنگ ویبراتور دریلی قرار گرفته است و همراه با ارتعاش باعث از بین رفتن حباب های موجود در بتن خواهد شد.

پوکر توانایی تولید نیروی ارتعاشی بسیار زیادی را خواهد داشت. نیرویی که در صورت استفاده ی صحیح کارآمد خواهد بود. حضور کوتاه شیلنگ ویبراتور دریلی در بتن کارآمد نخواهد بود و ساختار بتن را ضعیف خواهد کرد، در حالی که نگه داشتن بیش از حد شیلنگ ویبراتور دریلی در بتن باعث خرد شدن دانه ها و کاهش مقاومت بتن خواهد بود. در مراحل خرید تا فروش ویبراتور دریلی موضوع قدرت پوکر، میزان ارتعاش و حتی توان تولید فرکانس های متنوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا این موضوع همراه با نگاهی حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد.


شیلنگ ویبراتور دریلی خوب دارای چه ویژگی هایی است؟

هر بازاری در خود از جنس های با کیفیت تا بدون کیفیت مطلوب را دارا می باشد. فروش ویبراتور دریلی نیز در سطح بازار خالی از این موضوع نخواهد شد. از این رو بسیاری از فعالان این عرصه همراه با نام و نشان هایی از انواع سازنده های خوش نام در مسیر خرید این تجهیز گام بر می ‌دارند.

قیمت شلنگ ویبره موضوع بسیار تاثیرگذاری در خرید و فروش ویبراتور دریلی خواهد بود؛ اما همه چیز در هنگام خرید تا استفاده، در قیمت خلاصه نخواهد شد. کارایی در کنار کیفیت و دوام همواره به چشم می‌ آید و بسیاری از خریداران تا فعالان این عرصه علاقه ندارند که خودشان را اسیر جنس بدون کیفیت نمایند.

 

از طرفی قیمت شیلنگ ویبراتور دریلی هر اندازه که باشد در مقابل هزینه های سنگین سازه های بتنی بسیار ناچیز خواهد شد. در حالی که می ‌توانند در کیفیت کلی این سازه ‌های گران تاثیرات عمیقی بگذارند. از این رو کیفیت بر قیمت شلنگ ویبره ارجحیت دارد. این ارجحیت ما را بر آن داشته تا در انتهای این گفتار اندکی در باب یک شیلنگ ویبراتور دریلی با کیفیت و چگونگی شناسایی آن صحبتی داشته باشیم.


شیلنگ ویبراتور دریلی ایده آل دارای ویژگی های زیر است:

¨     انعطاف پذیری بالا: شیلنگ ویبراتور دریلی را در دل بتن که بسیار غلیظ و سنگین خواهد بود، رها می ‌کنند تا با رساندن آن در فضا های عمیق باعث جاری شدن یکنواخت بتن بشود. این فرآیند نیازمند به یک تجهیز بسیار منعطف همراه با مقاومت بالا در مقابل خمش و پیچ خوردن خواهد بود. گاها برای رسیدن به فضا هایی در اعماق بتن ریزی نیازمند به طول بسیار شیلنگ خواهیم بود. این فاصله قطعا همراه با خمش های بسیاری است که باید شیلنگ ویبره دریلی تحمل آن را داشته باشد.

¨     تحمل سایش در کنار فشار بالا: شیلنگ ویبراتور بتن دریلی ایده ‌آل هرگز نباید در دل بتن در حین عملیات دچار سایش و یا پارگی بشود. بتن از وزن بسیار بالایی برخوردار است و حضور شیلنگ ویبره دریلی در اعماق آن همراه با فشار بسیار زیادی خواهد بود. این فشار در تحمل هر تجهیزی قرار ندارد. شیلنگ ویبراتور دریلی را به گونه ای می سازند که بتواند به خوبی از پس این سنگینی برآمده و حتی بتواند ایجاد ارتعاش کافی در عمق بتن برقرار نماید.

¨     داشتن تناسب میان دامنه ی ارتعاش و میزان فرکانس: منظور از فرکانس در کارکرد شیلنگ ویبراتور بتن دریلی، تعداد ضربات متوالی در اعماق بتن خواهد بود. هر ارتعاشی همراه با تعداد ضربات در کنار دامنه ی ضربات خواهد بود. برای داشتن یک بتن خوب میان این دو اصل ارتعاشی یک تناسب تعریف شده وجود دارد. عدم رعایت تناسب در میزان فرکانس و دامنه در استحکام بتن تاثیر منفی خواهد گذاشت. این تناسب در زمان آغاز کار توسط اپراتور مربوطه تنظیم خواهد شد. لکن شیلنگ ویبراتور دریلی باید توانایی تامین تمامی این تنظیمات را داشته باشد.

¨     تعمیر و نگهداری آسان و سادگی در روغن کاری قسمت های داخلی شیلنگ: یک ویبراتور بتن دریلی در طول فعالیت های روزانه ی خود بار ها و بار ها در اعماق بتن خواهد رفت. بتنی که به سرعت سخت شده و این سختی می تواند هر تجهیزی را به سرعت نابود کند. از این رو است که شیلنگ ویبراتور دریلی همواره باید مورد بازبینی، نظافت و نگهداری دقیق در انتهای هر فرایند کاری باشد. ویبراتور بتن دریلی خوب باید بتواند به آسانی و به سرعت مورد تعمیر و نظافت و روغن کاری قرار گیرد. شیلنگی که نظافت سخت و وقتگیر و یا روغن کاری و نگهداری پیچیده ای را طلب کند، قطعا نمی تواند پاسخگوی خوبی در زمان محدود و سرعت بالای بسیاری از پروژه های بزرگ ساختمانی باشد.